Senin, 02 Juli 2012

LIMA KUNCI UNTUK DAPAT BANTUAN ALLAH SWT

Ada banyak persoalan yang melingkari kehidupan kita, baik masalah peribadi, keluarga, kerja atau lebih besar daripada itu. Seiring dengan masalah yang di hadapi, banyak pula cara boleh kita lakukan untuk menyelesaikannya. Kita boleh mengatasinya menerusi kecerdasan akal, kemampuan fizikal, harta kekayaan, perhubungan atau apa sahaja. Namun bagi saya sendiri, tidak ada yang paling ampuh selain meminta pertolongan Allah SWT SWT sambil berusaha.
Mengapa pertolongan Allah SWT? Tidak ada satu masalah pun terjadi, kecuali atas izin Allah SWT. Semuanya ada dalam gengaman Allah SWT. Dalam keadaan demikian, alangka h mudahnya jika Allah SWT membuka jalan kemudahan bagi sesiapa yang ditimpa masalah. Disebabkan itu, masalah terbesar dalam hidup adalah ketika kita tidak mendapat pertolongan Allah SWT.
Seberat mana persoalan akan menjadi ringan bila dibantu Allah SWT. Soalnya, bagaimana agar kita ditolong Allah SWT? Jawapanya ada didalam Al-Quran,surah Thalaaq,ayat dua dan tiga, bermaksud " Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah SWT,nescaya dia akan menyediakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah SWT nescaya Allah SWT akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesunggu h nya Allah SWT melaksanakan urusan(yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah SWT menentukan setiap sesuatu"
Jadi, kunci pembuka bantuan Allah SWT ada didalam ketakwaan kita. Semakin takwa kita, semakin terbuka lebar pintu pertolongan Allah SWT. Sebaliknya, semakin ingkar kita, semakin tertutup rapat pintu pertolongan Allah SWT.
Mencintai Masjid
Masjid adalah rumah Allah SWT yang ada dibumi. Pertolongan Allah SWT akan datang kepada sesiapapun yang cinta dan gemar memakmurkan masjid.
Solat Tahajud
Sepertiga malam terakhir adalah waktu yang sangat dicintai Allah SWT. Sangat rugi yang mensia-siakan waktu sepertiga malam terakhir.Sebab ia telah mensia-siakan datangnya pertolongan Allah SWT.
Rajin Bersedekah
Amalan ini sungguh luar biasa. Dengan bersedekah, rezeki, urusan menjadi mudah, kita pun terhindar daripada musibah. Jaminan daripada Allah SWT demikian pasti kepada ahli sedekah.
Bantu Orang Lain
Sesungguhnya Allah SWT akan menolong orang yang gemar membantu saudaranya dan permudahkan urusan orang lain, nescaya Allah SWT akan permudahkan urusan kita.
Banyak berselawat
Berselawat kepada Rsulullah SAW adalah amalan yang terpuji.Cinta akan Rasul dan bila Allah SWT sudah cinta, pertolongannya akan terbuka bagi kita.

0 komentar:

Posting Komentar

Pasang Kode Iklan sobat yg berukuran 120 x 600 disini!!!